Μία εφικτή κοινωνική αποστολή: Ο Δ.Σ. των Ben & Jerry’s για την επιτακτική ανάγκη κλιματικής δράσης
Ως άνθρωπος των επιχειρήσεων και Διευθύνων Σύμβουλος των Ben & Jerry’s, που είναι, παρεμπιπτόντως, η καλύτερη δουλειά στον κόσμο, θα πιστεύατε ότι μου αρέσει να δουλεύω με αριθμούς. Ειλικρινά, όμως, θα επέλεγα μία συζήτηση πρόσωπο με πρόσωπο με οποιονδήποτε εργαζόμενο στα Ben & Jerry’s παρά το να επεξεργάζομαι ένα υπολογιστικό φύλλο.
Από μια συζήτηση με τον γιο μου, ξεκίνησα να σκέφτομαι την κλιματική αλλαγή. Μου είπε ότι ανησυχεί πως η γενιά μου προκαλεί τόσο μεγάλη ζημιά που, όταν θα μεγαλώσει η δική του γενιά, ο πλανήτης δεν θα είναι πια ένα μέρος που θα επιδέχεται διορθώσεις. Αυτή είναι μια πολύ κακή κληρονομιά για την επόμενη γενιά, και η συγκεκριμένη συζήτηση αποτέλεσε τον κύριο λόγο που πήρα τη δουλειά στα Ben & Jerry’s.
Όταν έλαβα ένα email από τον συντοπίτη μου από το Βερμόντ, Bill McKibben, ο οποίος μου έστειλε κάτι που αποκάλεσε ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που είχε γράψει ποτέ, αυτό που με ενέπνευσε πραγματικά ήταν οι αριθμοί. Στο άρθρο του στο περιοδικό Rolling Stone, με τίτλο «Τα τρομακτικά νέα μαθηματικά της υπερθέρμανσης του πλανήτη», ο McKibben υπογραμμίζει τρεις αριθμούς που αποκαλύπτουν το βάθος της κλιματικής κρίσης που έχουμε δημιουργήσει και τις πιο σημαντικές αλλαγές που πρέπει να κάνουμε:
* 2º C - Αυτό είναι το επίσημο όριο για τον πλανήτη. Πρέπει να αποτρέψουμε την ατμόσφαιρα της Γης να θερμανθεί περισσότερο από 2º C. αλλιώς θα ψηθούμε.
* 565 γιγατόνοι - Αυτός είναι ο προϋπολογισμός μας. Οι επιστήμονες λένε ότι δεν πρέπει να εκπέμψουμε πάνω από 565 γιγατόνους CO2 στην ατμόσφαιρα για το υπόλοιπο αυτού του αιώνα, προκειμένου να διατηρήσουμε την υπερθέρμανση κάτω από τον πρώτο αριθμό, τους 2º. Έτσι όπως πάμε, θα ξοδέψουμε αυτόν τον προϋπολογισμό μέσα σε μόλις 14 χρόνια.
* 2.795 γιγατόνοι - Αυτός είναι ο πιο τρομακτικός αριθμός από όλους. Είναι η ποσότητα CO2 που υπάρχει στα αποθέματα άνθρακα, πετρελαίου και φυσικού αερίου της βιομηχανίας ορυκτών καυσίμων, δηλαδή πέντε φορές περισσότερο από όσο μπορούμε να κάψουμε με ασφάλεια για τον υπόλοιπο αιώνα. Αλλά είναι ξεκάθαρο ότι η βιομηχανία ορυκτών καυσίμων προτίθεται να το κάψει όλο.
Ως εταιρεία, ρίξαμε μια πολύ προσεκτική ματιά σε αυτούς τους αριθμούς. Καταλάβαμε ότι αν δεν δράσουμε άμεσα για την κλιματική αλλαγή, δεν θα υπάρξει μέλλον για κανένα από τα ζητήματα στα οποία εμπλεκόμαστε. Είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος, καθώς βλέπουμε τα αποτελέσματα που έχει η κλιματική αλλαγή στους φτωχούς και όσους στερούνται πολιτικών δικαιωμάτων, αυτοί είναι που θα πρέπει να φύγουν από τα σπίτια τους και τα χωράφια τους για να αντιμετωπίσουν την αύξηση των θερμοκρασιών. Αυτή η είναι η έννοια πίσω από την κλιματική δικαιοσύνη ως τομέας εστίασης.
Το οφείλουμε στον υπόλοιπο κόσμο να το πετύχουμε. Και σε αυτό το σημείο είναι που ενθουσιάζομαι. Παρά τα αρνητικά της κλιματικής αλλαγής, το να βγάλουμε τους εαυτούς μας από αυτό το χάος σημαίνει ότι πρέπει να σκεφτούμε από την αρχή όσα κάνουμε. Είναι μια στιγμή τόσο γεμάτη από ευκαιρίες που δεν μπορώ να περιμένω να ξεκινήσω να δουλεύω. Από τη δική μας μεριά, μόλις ολοκληρώσαμε μια ανάλυση κύκλου ζωής (ΑΚΖ) είκοσι γεύσεων, μια εκ βαθέων ματιά στον πλήρη περιβαλλοντικό αντίκτυπο του παγωτού μας, από την αγελάδα, μέχρι τη συσκευασία και κάθε υλικό που προστίθεται ενδιάμεσα. Θα χρησιμοποιήσουμε αυτά τα δεδομένα για να βρούμε τις καλύτερες δυνατές επιλογές για να μειώσουμε τον περιβαλλοντικό μας αντίκτυπο. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για την ΑΚΖ εδώ, καθώς και για τις καινοτόμες λύσεις που θα χρησιμοποιήσουμε για να μειώσουμε το ενεργειακό μας αποτύπωμα, συμπεριλαμβανομένου του σχεδίου μας σε συνεργασία με τη μητρική εταιρεία Unilever για μετάβαση σε 100% καθαρή ενέργεια μέχρι το 2020. Όπου κι αν κοιτάξω, οι τεχνολογίες, οι διαδικασίες και οι καινοτομίες που θα επιλύσουν την κλιματική αλλαγή είναι επικερδείς για κάθε πλευρά, και έχουν τη δύναμη να δημιουργήσουν και οικονομικά και κοινωνικά οφέλη. Δεσμευόμαστε να εφεύρουμε ξανά το επιχειρηματικό μας μοντέλο και να δουλέψουμε με τους εταίρους μας, από τις γαλακτοπαραγωγικές φάρμες μέχρι τους παραγωγούς brownies, για να υλοποιήσουμε αυτόν τον στόχο.
Στο τέλος, όμως, οι μειώσεις που κάνουμε στη δική μας επιχείρηση δεν είναι αρκετές: ξέρουμε ότι το καλύτερο χαρτί μας για να πετύχουμε τις αλλαγές είστε εσείς, οι φίλοι μας. Χρειαζόμαστε ένα παγκόσμιο και ποικιλόμορφο κίνημα πολιτών που θα καλέσει τους παγκόσμιους ηγέτες να δράσουν. Όπως είδαμε στην Πορεία των Λαών για το Κλίμα στη Νέα Υόρκη τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν οι καθημερινοί άνθρωποι ζητούν την αλλαγή, ορθώνουν το ανάστημά τους και αναλαμβάνουν δράση, μπορούμε να κάνουμε πραγματικά τη διαφορά.
Ο δρόμος προς το Παρίσι είναι εκεί όπου πρέπει να επικεντρώσουμε την επιρροή μας. Τον Δεκέμβριο, οι παγκόσμιοι ηγέτες θα συναντηθούν στο Παρίσι, σε μια προσπάθεια να διασφαλίσουν ότι τα μαθηματικά θα βγουν. Πρέπει να ασκήσουμε αδιάκοπη πίεση στους πολιτικούς μας ηγέτες να κάνουν κάτι που δεν ήθελαν να κάνουν μέχρι τώρα: να ηγηθούν.
Θα ξεκινήσουμε την πρώτη παγκόσμια καμπάνια ακτιβισμού των Ben & Jerry’s μέσα στο 2015. Ενθαρρύνουμε τους φίλους μας σε περισσότερα από 35 κράτη σε όλον τον κόσμο να αναλάβουν δράση και να διασφαλίσουν ότι οι συζητήσεις στο Παρίσι θα στεφθούν με επιτυχία, με ένα πλάνο για πραγματική και άμεση δράση για την κλιματική αλλαγή. Φυσικά, θα το διασκεδάσουμε παράλληλα, αλλά είμαστε εξαιρετικά σοβαροί στο θέμα της επίλυσης της κλιματικής κρίσης. Σας χρειαζόμαστε – εσάς και πολλά εκατομμύρια ακόμα – σε αυτό το κίνημα. Για να διαβάσετε περισσότερα σχετικά με τις πολιτικές που πιστεύουμε ότι είναι απαραίτητες για να βγουν τα μαθηματικά, κάντε κλικ εδώ: www.benjerry.com/climate
Κι όπως έχει πει κι ο ιδρυτής μας, Ben Cohen, «Εάν λιώσει, έχει καταστραφεί!». Αυτό ισχύει τόσο για τον κόσμο μας, όσο και για ένα κυπελάκι από την αγαπημένη μου γεύση, Chunky Monkey.
Peace, Love & Ice Cream,
Jostein